Οι 4 Έλληνες νικητές στην ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις. Ποια χρονιά τερμάτισαν μόλις 6 αυτοκίνητα…

Κοινοποίηση:
rally-akropolis-741x486

29 Μαΐου 1953. Το πρώτο διεθνές Ράλλυ Ακρόπολις ήταν γεγονός. Από τότε μέχρι σήμερα, οι Έλληνες οδηγοί που έχουν καταφέρει να νικήσουν ένα από τα σκληρότερα ράλλυ της Ευρώπης είναι μόλις τέσσερις. Εις την διαδρομήν των 1700 χιλιομέτρων συμμετέσχουν Έλληνες, Γιουγκοσλάβοι, Γερμανοί και Γάλλοι αυτοκινητισταί. Αυτή ήταν η μετάδοση της ΕΡΤ στην αφετηρία έναρξης, κάτω από τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, το 1953. Το πρωτάθλημα είχε διεξαχθεί για πρώτη φορά το 1951. Τότε όμως ήταν μόνο εθνικό. Στο ράλλυ του ’53 συμμετείχαν 26 πληρώματα, εκ των οποίων τα 7 ήταν ξένα….

Ο αγώνας ξεκινούσε από την Ακρόπολη και διέσχιζε σχεδόν όλη την ηπειρωτική Ελλάδα. Αθήνα, Τρίπολη, Ολυμπία, Ρίο, Αντίρριο, Ιωάννινα, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Δελφοί και ο τερματισμός πάλι πίσω στην Αθήνα. Η διαδρομή διαρκούσε συνολικά τρεις μέρες και δυο νύχτες. Για πολλούς ήταν περισσότερο μία δοκιμασία νεύρων και αντοχών, παρά ταχύτητας. Ο διεθνής τύπος της εποχής το χαρακτήρισε ως «το σκληρότερο ράλλυ της Ευρώπης». Οι δρόμοι και οι υποδομές της Ελλάδας του ’50, καθιστούσαν τη διαδρομή εξαιρετικά περιπετειώδη. Στενά περάσματα, απότομες στροφές, χωματόδρομοι και διερχόμενα ζώα ήταν μόνο μερικές από τις δοκιμασίες που καλούνταν να αντιμετωπίσουν οι οδηγοί. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο Ράλλυ Ακρόπολις του 1953, από τα 26 αυτοκίνητα, τερμάτισαν μόλις τα 6!

Πρώτοι νικητές

Τα τρία πρώτα χρόνια του Ράλλυ Ακρόπολις, στην πρώτη θέση του βάθρου ανέβηκαν Έλληνες οδηγοί. Το 1953 νικητής στέφθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ στο τιμόνι μιας Jaguar XK120 και με συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο. Ο Παπαμιχαήλ είχε συμμετάσχει και την προηγούμενη χρονιά, όταν ο αγώνας ήταν εθνικός, ως συνοδηγός. Οι νικητές του 1952, Τζόνι Πεσματζόγλου και Νίκος Παπαμιχαήλ. Το 1954 το μήκος της διαδρομής αυξήθηκε, από 1720 σε 1967 χιλιόμετρα. Η πορεία αυτή τη φορά ήταν η εξής: Αθήνα, Λιβαδειά, Αταλάντη, Λαμία, Βόλος, Λάρισα, Ελασσόνα, Κατερίνη, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Δράμα, Σέρρες. Κι ύστερα, ο γυρισμός πάλι Θεσσαλονίκη, Κοζάνη, Γρεβενά, Γιάννενα, Αγρίνιο, Καρπενήσι, Λαμία, Λιβαδειά, Μάνδρα, Αθήνα. Νικητής αναδείχθηκε ο Πέτρος Παπαδόπουλος στο τιμόνι ενός Opel Rekord και με συνοδηγό ξανά τον Σπύρο Δημητράκο. Δεύτερος βγήκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ και τρίτος ο Τζόνι Πεσματζόγλου.

Ο Πεσματζόγλου, που θεωρείται ως ένας από τους θρυλικότερους Έλληνες οδηγούς της περιόδου, ήταν και ο νικητής της επόμενης χρονιάς. Αν και δημοσιογράφος στο επάγγελμα, η μεγάλη του αγάπη ήταν τα αυτοκίνητα. Καταγόταν από την γνωστή αθηναϊκή οικογένεια Πεσματζόγλου και ξεκίνησε να διαγωνίζεται στα Ράλλυ της ΕΛΠΑ, προτού γίνουν διεθνή. Μέχρι σήμερα του κατοχυρώνεται ένα ακατάρριπτο ρεκόρ. Το 1968 έκανε την καλύτερη επίδοση που έχει πετύχει ποτέ Έλληνας οδηγός στην Ανάβαση Πάρνηθας, με χρόνο 06:37:9. Το επίτευγμα αυτό του χάρισε και το παρατσούκλι «Σερ Τζον» (των Βουνών, όπως τον αποκάλεσε ο τύπος της εποχής). Το 1955, όταν νίκησε το Ράλλυ Ακρόπολης, ο τύπος δεν τον αποκαλούσε ακόμα Σερ ούτε Τζόνι, αλλά Ιωάννη. Με συνοδηγό τον Μ. Παπανδρέου, οδήγησαν το Opel Kapitän, πρώτοι στην γραμμή του τερματισμού. Τη χρονιά εκείνη στον αγώνα είχαν συμμετάσχει 51 αυτοκίνητα, με τα 30 από αυτά να καταφέρνουν να τερματίσουν….

Ο τελευταίος Έλληνας νικητής

Από το 1956, που το Ράλλυ Ακρόπολις εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ (ERC), άρχισε να προσελκύει όλο και εμπειρότερους οδηγούς από το εξωτερικό. Ο αγώνας έγινε πιο ανταγωνιστικός και για πολλά χρόνια νικητές αναδεικνύονταν Ευρωπαίοι, επαγγελματίες αθλητές, με μεγάλους χορηγούς, σε αντίθεση με τους Έλληνες που ήταν ερασιτέχνες και είχαν πάντα και ένα άλλο επάγγελμα….

Η πρωτιά επέστρεψε σε ελληνικά χέρια 40 χρόνια αργότερα, το 1995. Στο τιμόνι μιας Lancia Delta HF Integrale και με τον Κώστα Στεφανή στη θέση του συνοδηγού, ο Άρης Βωβός έγινε ο τέταρτος Έλληνας που αναδεικνύεται πρώτος στην ιστορία του θεσμού όταν η διοργάνωση όμως προσμετρούσε στο πρωτάθλημα F2. Γόνος επιχειρηματικής οικογένειας, ο Βωβός έχει βγει πρωταθλητής Ελλάδας έξι φορές (από το 1995 μέχρι το 2010). Έχει ακόμα διακριθεί σε διεθνείς διοργανώσεις, καταφέρνοντας να παραμένει ανταγωνιστικός σε πολλών ειδών οχήματα και σε κάθε «έδαφος». Τα τελευταία 26 χρόνια, κανένας Έλληνας δεν έχει πάρει την πρωτιά στο Ράλλυ Ακρόπολις. Είναι βέβαια γεγονός ότι η διοργάνωση θεωρείται ως μία από τις πιο απαιτητικές και ανταγωνιστικές στον κόσμο. Με εξαίρεση την πενταετία 2014-2018, το Ράλλυ Ακρόπολις έχει ενταχθεί από το 1970 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC). Ο υποβιβασμός σε Ευρωπαϊκό το 2014 ήταν αποτέλεσμα των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οι διοργανωτές. Το 2019 και το 2020 δεν διεξήχθη, όμως από το 2021 επανήλθε στη θέση που του αρμόζει, ως αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος….

Πηγή: mixanitouxronou.gr

 

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

1 Comment

  1. ΤΟΤΕ ΠΟΥ ΕΤΡΕΧΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΚΡΟΙΒΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΜΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΔΗΓΟΥΣ ΜΕ BUNTZET ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΣΕΜΠΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΚΟΥΒΑΔΑΚΙΑ ΜΕ ΕΤΑΙΡΙΚΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ…

Leave a Response