Ευρωπαίοι εισαγγελείς ανακοίνωσαν τη Δευτέρα κατηγορίες εναντίον έξι ατόμων για την εμπλοκή τους σε εγκληματικά δίκτυα που κατακλύζουν την ΕΕ με κινεζικά προϊόντα εισαγόμενα με δόλιο τρόπο.
Σύμφωνα με το Politico η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) κατέσχεσε 2.435 κοντέινερ στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της Ελλάδας, το οποίο ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική κρατική επιχείρηση COSCO. Τα κοντέινερ περιείχαν κυρίως ηλεκτρικά ποδήλατα, υφάσματα και υποδήματα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κατάσχεση κοντέινερ στην ιστορία της ΕΕ.
Το σχέδιο για την αποφυγή καταβολής των δασμών αντιντάμπινγκ που εφαρμόζονται στις εισαγωγές από την Κίνα λειτουργούσε τουλάχιστον επί οκτώ χρόνια, με αποτέλεσμα εκτιμώμενη απώλεια 350 εκατομμυρίων ευρώ σε τελωνειακούς δασμούς και επιπλέον 450 εκατομμυρίων ευρώ σε ΦΠΑ, στερώντας έσοδα τόσο από τους εθνικούς όσο και από τους ευρωπαϊκούς προϋπολογισμούς, σύμφωνα με την EPPO.
Δύο τελωνειακοί υπάλληλοι κατηγορήθηκαν από Ευρωπαίους εισαγγελείς στην Αθήνα για επανειλημμένη ψευδή βεβαίωση, με την οποία προκάλεσαν παράνομα κέρδη και ζημίωσαν τον προϋπολογισμό της ΕΕ, συνδράμοντας σε τελωνειακή απάτη. Τέσσερις εκτελωνιστές κατηγορήθηκαν για επανειλημμένη τελωνειακή απάτη και για υποκίνηση σε ψευδή βεβαίωση.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO), με την ονομασία «Καλυψώ», είχε ως στόχο εγκληματικά δίκτυα που διαχειρίζονταν ολόκληρη την αλυσίδα των εμπορευμάτων που εισάγονταν από την Κίνα στην ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της διανομής τους σε κράτη-μέλη, ενώ ταυτόχρονα απέφευγαν την καταβολή τελωνειακών δασμών και διέπρατταν εκτεταμένη απάτη στον ΦΠΑ.
Η έρευνα αφορούσε υφάσματα, υποδήματα, ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλα προϊόντα που εισάγονταν από την Κίνα. Τα έσοδα ξεπλένονταν και αποστέλλονταν πίσω στην Κίνα.
«Αυτά τα άκρως οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα έχουν ειδικευτεί σε αυτού του είδους την απάτη εδώ και χρόνια», δήλωσε η Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέας Λάουρα Κοβέσι.
«Η Επιχείρηση Καλυψώ στέλνει σε αυτούς τους εγκληματίες ένα σαφές μήνυμα: οι κανόνες έχουν αλλάξει και δεν υπάρχουν πλέον ασφαλή καταφύγια. Τώρα, πρέπει να μετατρέψουμε αυτήν τη θεαματική επιτυχία σε συστηματική δουλειά. Χρειαζόμαστε αφοσιωμένους και εξειδικευμένους αστυνομικούς, τελωνειακούς και φορολογικούς ερευνητές σε ολόκληρη τη ζώνη της EPPO», πρόσθεσε η Κοβέσι.
Τα δίκτυα αυτά — τα οποία ελέγχονται κυρίως από Κινέζους υπηκόους, σύμφωνα με την EPPO — εμπλέκονται επίσης σε ξέπλυμα χρήματος και στην αποστολή των κερδών πίσω στην Κίνα.
Στο μικροσκόπιο τα κοντέινερ
Τα κατασχεθέντα κοντέινερ βρίσκονται αυτή τη στιγμή υπό έλεγχο.
Μέχρι στιγμής, οι ελληνικές αρχές έχουν ανοίξει μόνο έναν περιορισμένο αριθμό, αλλά η αξία του περιεχομένου τους εκτιμάται στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) δήλωσε ότι το άνοιγμα και η ανάλυση των εμπορευμάτων συνιστούν πρωτοφανές φόρτο εργασίας για τους τελωνειακούς του Πειραιά, καθώς και κίνδυνο για την ασφάλεια.
Τουλάχιστον 500 από τα κοντέινερ είναι γεμάτα με ηλεκτρικά ποδήλατα. Από αυτά, τα 360 δεν είχαν ακόμη δηλωθεί στο τελωνείο. Ωστόσο, βάσει του γνωστού τρόπου δράσης των εγκληματικών οργανώσεων, οι εισαγγελείς θεωρούν ότι θα είχαν δηλωθεί ψευδώς και υποτιμολογηθεί, προκειμένου να αποφευχθούν οι δασμοί αντιντάμπινγκ που ισχύουν για τις κινεζικές εισαγωγές.
Κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τα πρώιμα στάδια της έρευνας, μόνο το 10-15% των ηλεκτρικών ποδηλάτων σε κάθε κοντέινερ δηλωνόταν. Συντηρητικά υπολογίζεται ότι η ζημιά στον προϋπολογισμό της ΕΕ μόνο από αυτά τα ηλεκτρικά ποδήλατα ανέρχεται σε 25 εκατομμύρια ευρώ από αδήλωτους τελωνειακούς δασμούς και σε 12,5 εκατομμύρια ευρώ από απώλειες ΦΠΑ.