«Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους»

Κοινοποίηση:
TheodorosKolokotronis-1

«Καθόμουν και έκλαιγα για την Ελλάδα. Παναγιά μου βοήθα κι αυτή τη φορά τους Έλληνες» (Θόδωρος Κολοκοτρώνης)

Στις αρχές του 1827 η Πελοπόννησος εξακολουθούσε να υφίσταται λεηλασίες και καταστροφές απο τα στρατεύματα του Ιμπραήμ.

Πολλές φορές οι Αιγύπτιοι επέστρεφαν για δεύτερη φορά στο σημείο από το οποίο είχαν περάσει λίγες ημέρες νωρίτερα, ολοκληρώνοντας την καταστροφή.

Οι περισσότερες εστίες αντίστασης είχαν εξουδετερωθεί.

Παρ’ όλα αυτά, οι Αιγύπτιοι δέχονταν συνεχείς επιθέσεις ελληνικών τμημάτων στρατιωτών και χωρικών, οι οποίοι, καθώς δεν μπορούσαν να δώσουν μετωπική μάχη, πλευροκοπούσαν τις εχθρικές φάλαγγες ή τις κτυπούσαν από τα νώτα προκαλώντας σε αυτές μεγάλες απώλειες.

Οι Πελοποννήσιοι συνέχιζαν την συγκινητική τους αντίσταση εξαντλημένοι, πεινασμένοι και άοπλοι οι περισσότεροι, παρ όλο που ο Ιμπραήμ εφάρμοσε την μέθοδο του προσκυνήματος σε μεγάλη κλίμακα, ιδιαίτερα μετά την επιστροφή του από το Μεσολόγγι.

Προσκύνημα ονομαζόταν στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η δήλωση υποταγής μεμονωμένων ατόμων ή ολόκληρων ομάδων ή και περιοχών προς τον κατακτητή, εναντίον του οποίου είχαν εξεγερθεί.

Η αποδοχή της υποταγής εκφραζόταν έμπρακτα από τους Τούρκους με χορήγηση στους προοκυνημένους ειδικού πιστοποιητικού, γνωστού ως «ράι μπουγιουρντί» ή «προσκυνοχάρτι».

Με αυτό τον τρόπο οι επαναστατημένοι επανέρχονταν στην κατάσταση του νομιμόφρονα υπηκόου.

Ο Κολοκοτρώνης ανέφερε στα απομνημονεύματά του ότι όσοι οπλαρχηγοί προσκυνούσαν, κυρίως λόγω των υψηλών χρηματικών αμοιβών που τους υποσχέθηκε ο Ιμπραήμ, ήταν πρώην μισθοφόροι στην υπηρεσία των προκρίτων του Μοριά.

Πάντως, οι περισσότεροι άλλαζαν στρατόπεδο υπό τον φόβο των αιγυπτιακών επιδρομών.

Έτσι, οι βίαια και από φόβο προσκυνημένοι πολλαπλασίαζαν το κακό και έδιναν μια θλιβερή εικόνα προδοσίας που εκτεινόταν από την Ηλεία έως την Πάτρα, τη Βοστίτσα και τα Καλάβρυτα.

Τότε ο Κολοκοτρώνης προσέφερε την τελευταία μεγάλη υπηρεσία στην πατρίδα.

Υπό αυτές τις αντίξοες συνθήκες, ο Γέρος στην κυριολεξία «ξαναζωντάνεψε» την ετοιμοθάνατη Επανάσταση.

Με το σύνθημα «φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους» απάντησε με μια χωρίς προηγούμενο τρομοκρατία στην τρομοκρατία του Ιμπραήμ.

Μεταχειριζόμενος σκληρά μέτρα, απέτρεψε τον λαό της Πελοποννήσου από το να επανέλθει κάτω από την οθωμανική κυριαρχία και διατήρησε την φλόγα του πολέμου άσβεστη μέχρις ότου έγινε η Ναυμαχία του Ναυαρίνου και οι Μεγάλες Δυνάμεις συμφώνησαν για την ελευθερία της Ελλάδας.

Όσα χωριά αρνούντο να επανέλθουν στο ελληνικό στρατόπεδο, δέχονταν αιφνιδιαστικές επιθέσεις από τους άνδρες του Γέρου.

Σε όλο τον Μοριά οι πρωτεργάτες του προσκυνήματος συλλαμβάνονταν και εκτελούνταν. Στις πλατείες των χωριών οι απαγχονισμένοι συνεργάτες του εχθρού έκαναν τους διστακτικούς κατοίκους να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους τις απειλητικές προειδοποιήσεις του Έλληνα στρατηγού.

Μέσα στις τρομερά αντίξοες συνθήκες, που αυξάνονταν από την απροθυμία της Αντικυβερνητικής Επιτροπής να βοηθήσει τον Γέρο με χρήματα και με πολεμοφόδια, εκείνος έβλεπε ότι μόνο με τέτοιου είδους μέτρα θα μπορούσε να αποσοβήσει την μεγάλη καταστροφή. Ταυτόχρονα βέβαια προσπαθούσε με νουθεσίες να επαναφέρει τους προσκυνημένους στο πατριωτικό τους χρέος.

Απόσπασμα από το άρθρο «Φωτιά και τσεκούρι στους προσκυνημένους» του Ιστορικού Νίκου Γιαννόπουλου, όπως δημοσιεύθηκε στο εξαιρετικό αφιέρωμα στον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, από την εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ» (Σάββατο, 21 Μαρτίου 2009)

redskywarning

 

 

 

 

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

1 Comment

  1. ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

    Σύμφωνα με την εν λόγο μετεκλογική Απόφαση… κατά την δική μας ταπεινή αποψη περιγράφεται μια κατάσταση όπου ο δολοφόνος γνωρίζοντας τόν Δικονομικό κανόνα «Δεν υπάρχει πτώμα συνεπώς δεν υπάρχει δολοφόνος» …….αποποιείται της ενοχής……….. του. !

    Αλλοι παρόμοιοι δικονομικοί κανόνες, δηλ. δεν βρέθηκε το όπλο του εγκλήματος συνεπώς αθωώνεται ο κατηγορούμενος, ή «εις μάρτυς, ουδείς μάρτυς», έδρασαν δικονομικά και εριξαν στα μαλακά τον κατηγορούμενο, τόσο αστραπιαία και απαρατήρητα, που θυμηθήκαμε τον Φαντομά. Ο οποίος Φαντομάς…. με ταχυδακτυλουργικές μεθόδους μετέτρεψε ενα κακούργημα σε πλημμέλημα……………………
    Η οποία μετατροπή………. αναρρωτιόμαστε, εαν αποτελεί ΠΡΟΕΟΡΤΙΑ ΑΘΩΩΣΗ και των υπολοίπων………………..φυσικά ΑΘΩΩΝ.!!!!

    Κατά την ταπεινή μας άποψη και επειδή ο Λαός δεν εχει πεισθεί, ούτε Εμείς πεισθήκαμε, πως μπορεί ενας γίγαντας να μετατραπεί σε νάνο, τουτέστιν, πως μπορεί ενα κακούργημα να μεταλλαχθεί σε πλημμέλημα, αφου ότι έπραξε ο κατηγορηθείς, το έπραξε με νηφάλια σκέψη και πλήρη θέληση παραγωγής αποτελέσματος………. ήτοι με δόλο.

    Σύμφωνα με την επιστήμη ….Κράτος δικαίου υφίσταται αποκλειστικά και μόνο, όταν η κυβερνητική λειτουργία εξασκείται επι ίσων και ελευθέρων ανθρώπων απο τους λειτουργούς της.
    ( Μαγική εικόνα…. ανακαλύψτε αν είμαστε ίσοι και ελεύθεροι πολίτες ;;;)

    Κατά τα λοιπά, ισχύουν ολα τα ως άνω διατυπωθέντα απο τον κ.Χασάπη, και συμφωνούντες – συμφωνασκούντες μετά αυτού απαιτούμε και απο Εσας να συμφωνάξετε, επιτέλους να εμφανιστεί Ενα Δικαιότερο και Δημοκρατικότερο Νέο Σύνταγμα. !

    Δήλωση της κας Προέδρου της Βουλής.

    «Τα ανθρώπινα Δικαιώματα και οι εγγυήσεις του Κράτους Δικαίου εχουν νόημα όταν ειναι οικουμενικά και Οχι όταν είναι επιλεκτικά.

    Η Δημοκρατία υπάρχει όταν ακόμη σέβεται και εκείνους τους οποίους την αντιστρατεύονται.

    Η Δημοκρατία όταν κάνει εκπτώσεις στις θεμελιώδεις Αρχές της για να πολεμήσει εκείνους οι οποίοι την αντιστρατεύονται….στην πραγματικότητα ηττάται………..στην πραγματικόητα χάνει την ψυχή της».

    Εκ της Επιστήμης ………αναφέρουμε.

    Δίκαιο υπάρχει Μόνο όταν υπάρχει κοινή συνείδηση – παραδοχή και η απαραίτητη απαιτούμενη δύναμη για την πραγμάτωση του.

    Αφου λοιπόν η ηθικη ελευθερία πάντων των πολιτών πλήττεται με την έυνοια για κάποιο πρόσωπο, «καθότι η φυσική ελευθερία εκάστου πολίτη προσβάλλεται με την εν λόγω εύνοια» και επειδή τοιουτοτρόπως διαγράφεται ενας κύκλος ενεργειακής προσβολής προς την Ελευθερία και ενέργεια εκάστου πολίτη, καλό θα ήταν να αποφεύγεται η εμφάνιση αυτού του κύκλου.

    Επειδή λοιπόν οι πηγές του Δικαίου είναι εκτός απο τον γραπτό νόμο, τα ήθη και τα έθιμα επίσης, τα οποία έχουμε την εντύπωση οτι ο κοινός νούς κρίνει οτι προσβλήθηκαν και επειδή η Δικαιοσύνη οφείλεται να αποδίδεται και προς ολα τα τμήματα του άνω κύκλου, ήτοι Υπερ του συνόλου των πολιτών……………………….
    και επειδη το Δίκαιον έλκει την Ιστορική του καταγωγή απο την κοινήν του Εθνους συνείδηση, η οποία τοιαύτη συνείδηση μετά της βουλήσεως γεννά το πολίτευμα, ήτοι την Δημοκρατίαν, εμφαίνεται εμμέσως πλήν σαφώς ότι ………………..
    …………..
    ……………….
    …………………..ΕΠΛΗΧΘΗ η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.

    Πολύκαρπος Μαρκαράς

    Γιώργος Παρασχάκης

    Απάντηση

Comments are closed.