Οδήγηση στην τρίτη ηλικία: Τα πρέπει και τα μη

Κοινοποίηση:
trith_hlikia_odhghsh

Η οδήγηση για την τρίτη ηλικία είναι ένα ζήτημα, για το οποίο έχουν ειπωθεί πολλά. Πάμε να δούμε τα πρέπει και τα δεν πρέπει του θέματος.

Αρκεί να εξετάσουμε τη δημογραφική εξέλιξη του πληθυσμού για να το συνειδητοποιήσουμε: Οι ηλικιωμένοι ή τα άτομα της τρίτης ηλικίας καταλαμβάνουν μια ολοένα και πιο σημαντική θέση στην κοινωνία μας. Απολαμβάνοντας καλύτερη φυσική κατάσταση από πριν, είναι πολύ κινητικοί και δεν διστάζουν να πιάσουν το τιμόνι για τη μετακίνησή τους. Για τους ηλικιωμένους, η οδήγηση συχνά σημαίνει «ζωή».

Εκείνο που δεν γνωρίζουν όμως οι περισσότεροι είναι ότι οι ηλικιωμένοι δεν προκαλούν περισσότερα ατυχήματα από τους νέους. Ταξιδεύουν λιγότερα χιλιόμετρα από το μέσο όρο όλων των οδηγών και όταν το κάνουν φροντίζουν να εκτίθενται σε λιγότερους κινδύνους και να παίρνουν λιγότερα ρίσκα. Είναι επίσης λιγότερο επιθετικοί και πίνουν λιγότερο αλκοόλ, κατά κανόνα. Επιπλέον, αποφεύγουν την οδήγηση τη νύχτα και κατά τις ώρες αιχμής.

Οι αλλαγές που σχετίζονται με την ηλικία

Κινητικότητα Με τα χρόνια, η μυϊκή δύναμη, η ταχύτητα των κινήσεων, η κινητικότητα και η ευελιξία μειώνονται. Η ικανότητα οδήγησης επίσης μπορεί να είναι μειωμένη.

Όραση Περίπου το 90% των πληροφοριών που απαιτούνται για την οδήγηση γίνονται αντιληπτές με τα μάτια. Με την ηλικία, τα μάτια χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να εστιάσουν. Το οπτικό πεδίο πλευρικά στενεύει και η όραση μειώνεται περαιτέρω στο σούρουπο και στο σκοτάδι. Επιπλέον, οι ηλικιωμένοι οδηγοί τυφλώνονται πιο γρήγορα από τους νεότερους από τα απέναντι φώτα.

Ακοή Με την ηλικία, η ακοή εξασθενεί. Ωστόσο, η κακή ακοή αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος. Χάρη στα σύγχρονα ακουστικά βοηθήματα, αυτό το μειονέκτημα μπορεί εύκολα να αποκατασταθεί.

Συγκέντρωση Οι ηλικιωμένοι κουράζονται πιο γρήγορα και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν. Η μείωση της συγκέντρωσης και της προσοχής μπορεί να είναι ένα πρόβλημα, ειδικά σε σύνθετες καταστάσεις κυκλοφορίας.

Αντιδράσεις Ο χρόνος αντίδρασης γενικά αυξάνεται με την ηλικία. Σε μια περίπλοκη κατάσταση όπου πρέπει να αντιδράσεις γρήγορα, μπορεί να προκύψουν οδηγικά λάθη.

Ασθένειες και φάρμακα Ορισμένες ασθένειες γήρατος μπορούν να επηρεάσουν την οδήγηση (καρδιακές διαταραχές, διαβήτης, αρθρίτιδα και οστεοαρθρίτιδα, οφθαλμικές παθήσεις κ.λπ.). Από την άλλη πλευρά, η λήψη φαρμάκων μπορεί να είναι επικίνδυνη κατά την οδήγηση.

Οι προφυλάξεις που πρέπει να λαμβάνετε ως ηλικιωμένος
– Μην οδηγείτε κατά τις ώρες αιχμής
– Αποφύγετε τις μεγάλες κυκλοφοριακές αρτηρίες
– Αποφύγετε την οδήγηση σε κακές καιρικές συνθήκες
– Αποφύγετε την οδήγηση το βράδυ ή τη νύχτα
– Προγραμματίστε καλά τα μακρινά ταξίδια και προγραμματίζετε συχνές στάσεις
– Ελέγχετε τακτικά την κατάσταση του αυτοκινήτου σας
– Μην οδηγείτε αν δεν αισθάνεστε καλά
– Κάντε τακτικά ιατρικούς ελέγχους
– Εγγραφείτε σε Σχολή Οδηγών για να ανανεώσετε τις γνώσεις σας

Με εξετάσεις η ανανέωση διπλώματος από 74+ ετών
Κλείνοντας να πούμε ότι από τον περασμένο Σεπτέμβριο, το υπουργείο Μεταφορών με εγκύκλιο του προς τις αρμόδιες διευθύνσεις και υπηρεσίες θέτει τα νέα όρια στους ηλικιωμένους. Ειδικότερα, οι ηλικιωμένοι οδηγοί θα πρέπει να δώσουν ξανά εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης μόλις συμπληρώσουν το 74ο έτος της ηλικίας τους. Και μάλιστα να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία κάθε τρία χρόνια, εκτός από τις ιατρικές βεβαιώσεις που θα προσκομίζουν. Όσοι είναι πάνω από 80 ετών θα πρέπει να δίνουν εξετάσεις για δίπλωμα κάθε δύο χρόνια.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών οι ηλικιωμένοι θα κάνουν έναν κύκλο βασικής οδήγησης και δεν θα δίνουν όλο το πρόγραμμα των εξετάσεων (σήματα ΚΟΚ). Ανανέωση διπλώματος υποχρεούνται και οι οδηγοί άλλων χωρών που ζουν και κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
Επίσης, όσοι απορρίπτονται σε θεωρητικές εξετάσεις πάνω από τέσσερις (4) φορές έχουν δικαίωμα επανεξέτασης µε την παρέλευση δεκατεσσάρων (14) ημερών.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: