Σημεία των καιρών – Διώχνουν τους ανθρώπους υπαλλήλους και παίρνουν ρομπότ! (ΒΙΝΤΕΟ)

Κοινοποίηση:
robots_in_hotels_alex_knight_199368_unsplash_390645544

Φαναταστείτε να μπαίνετε σε ένα ξενοδοχείο όπου σας καλωσορίζει ένα ρομπότ, ένα άλλο ρομπότ παίρνει τις βαλίτσες σας και εσείς, αφού ούτως ή άλλως έχετε κάνει check-in από το κινητό σας την προηγούμενη ημέρα, πηγαίνετε στο δωμάτιό σας, χωρίς να έχετε συναντήσει ούτε έναν πραγματικό άνθρωπο μέχρι στιγμής.

Ακούγεται σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Κι όμως, είναι πραγματικότητα.

Το ξενοδοχείο Park Avenue Rochester στη Σιγκαπούρη χρησιμοποιεί ήδη από το 2016 δύο ρομπότ, τον Robie και την Cobie. Ο πρώτος μεταφέρει τον ιματισμό από και προς τα πλυντήρια, τα σκουπίδια αλλά και διάφορα ογκώδη αντικείμενα ανάμεσα στους ορόφους του ξενοδοχείου, απαλάσσοντας τους εργαζόμενους από τις «βαριές» δουλειές. Μάλιστα πολλές φορές δουλεύει τις νυχτερινές ώρες, αυξάνοντας την παραγωγικότητα του… εργατικού δυναμικού. Η Cobie είναι αυτή που έρχεται σε επαφή με τους πελάτες, παραδίδοντας τις παραγγελίες από το room service στα δωμάτια, ενώ αν τη συναντήσετε στον διάδρομο του ορόφου θα καλέσει για εσάς αυτόματα το ασανσέρ.

Στην Ιταλία, πριν από λίγες ημέρες, ο Robby Pepper προσλήφθηκε στη θέση του concierge, σε ξενοδοχείο στο δημοφιλές θέρετρο Garda Lake και θα εργάζεται 12 μήνες το χρόνο. Έχει τη δυνατότητα να απαντά σε απλές ερωτήσεις στα Ιταλικά, Αγγλικά και Γερμανικά, μειώνοντας τον όγκο δουλειάς των εργαζόμενων στη reception που πολλές φορές αναγκάζονται να απαντούν σε επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις.

Ο Βέλγος «συνάδελφός του» πάντως έχει μεγαλύτερη εμπειρία. Ο Mario εργάζεται από το 2015 στο ξενοδοχείο Ghent Marriott και αρμοδιότητά του είναι να βοηθά τους πελάτες σε οποιοδήποτε σημείο του ξενοδοχείου, δίνοντας πληροφορίες για τις εκδηλώσεις του ξενοδοχείου, το πρωινό, το πρόγραμμα των λεωφορείων, κ.ά., σε 19 γλώσσες.

Στην Ιαπωνία, την κατ’ εξοχήν χώρα της τεχνολογίας, έχουν προχωρήσει ένα βήμα πιο πέρα. Στη reception του ξενοδοχείου Henn-na στη Ginza του Τόκυο, υποδέχεται τους πελάτες μια κοπέλα, με φιλικό χαμόγελο και τέλειο μακιγιάζ, μιλά ιαπωνικά και κατόπιν μεταφράζει στα αγγλικά, καθοδηγώντας τους επισκέπτες του ξενοδοχείου να κάνουν check-in στα αυτόματα ειδικά μηχανήματα. Άλλα ρομπότ μεταφέρουν τις αποσκευές στα δωμάτια. Οι μόνοι πραγματικοί άνθρωποι που εργάζονται στο ξενοδοχείο είναι αυτοί που παρακολουθούν τη λειτουργία των ρομπότ…

Το μοντέλο της μεταφοράς και αποθήκευσης αποσκευών από ρομπότ έχει υιοθετηθεί από αρκετά ξενοδοχεία στον κόσμο, μεταξύ αυτών και το Yotel στη Νέα Υόρκη.

Πρόσθετες τεχνολογίες

Είναι προφανές από τα παραπάνω παραδείγματα, ότι για να μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά ένα ρομπότ μέσα σε ξενοδοχείο, απαιτούνται μια σειρά από υποστηρικτικές τεχνολογίες. Η εγκατάσταση αυτόματων μηχανημάτων check-in στην είσοδο ή η δυνατότητα mobile check-in πριν ακόμα την άφιξη, η εγκατάσταση ηλεκτρονικών κλειδαριών στις πόρτες των δωματίων που ανοίγουν μόνο με τη χρήση του κινητού τηλεφώνου του πελάτη, η εγκατάσταση ειδικών αισθητήρων και πρόσθετων τεχνολογιών εντός του δωματίου προκειμένου να ρυθμίζεται αυτόματα η θερμοκρασία, ο φωτισμός και άλλες λειτουργίες, είναι μερικές μόνο από τις τεχνολογίες που έχουν ήδη ενσωματωθεί από τη βιομηχανία της φιλοξενίας στο λεγόμενο smart hotel.

Στην Ελλάδα, τα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι ακόμα δειλά. Στην Αθήνα, το μοναδικό ξενοδοχείο που διαθέτει ηλεκτρονικές κλειδαριές είναι το Kubic Hotel στην Αγίου Κωνσταντίνου ενώ σε κάθε δωμάτιο υπάρχει ένα tablet μέσω του οποίου οι πελάτες μπορούν να ρυθμίσουν τις λειτουργίες του δωματίου.

Στην Αλεξανδρούπολη, το Alexander Beach είναι ένα από τα πρώτα ξενοδοχεία που χρησιμοποίησε room controllers (από το 1999) με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

Τα πλεονεκτήματα των ρομπότ

Όπως αναφέρει η αμερικανική συμβουλευτική εταιρεία HVS, η ύπαρξη ενός ρομπότ στα ξενοδοχεία προσφέρει τρια βασικά πλεονεκτήματα:

Περιέργεια: Οι πελάτες είναι πρόθυμοι να εξερευνήσουν τα ρομπότ και τις υπηρεσίες που προσφέρουν

Online marketing: Οι πελάτες ανεβάζουν στα social media βίντεο με τα ρομπότ, κάτι που αυξάνει την προβολή των ξενοδοχείων

Υποστήριξη εργαζόμενων: Οι εργαζόμενοι που βρίσκονται μπροστά τον πελάτη μπορούν πλέον να επικεντρωθούν στη βελτίωση της εμπειρίας του επισκέπτη αντί να κάνουν αγγαρίες, όπως να μεταφέρουν αποσκευές στα δωμάτια.

Τα ρομπότ διώχνουν τους εργαζόμενους;

Και αν νομίζετε ότι τα ρομπότ κατακτούν τον πλανήτη, οι έρευνες λένε –προς το παρόν τουλάχιστον- το αντίθετο. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδίων και Τουρισμού (WTTC), παρά την είσοδο των νέων τεχνολογιών, οι θέσεις εργασίας στον τουρισμό συνεχίστηκαν να αυξάνονται την περσινή χρονιά, και μάλιστα μια στις πέντε θέσεις εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι στην ταξιδιωτική βιομηχανία. Περίπου 119 εκατομμύρια θέσεις απασχολεί ο τουρισμός παγκοσμίως, με την περισνή χρονιά να δημιουργούνται περίπου 2 εκατομμύρια νέες.

Ωστόσο οι ειδικοί επισημαίνουν ότι παρατηρείται έλλειψη ικανών, άρτια εκπαιδευμένων στελεχών. Ένα πρόβλημα που απασχολεί και την Ελλάδα. Ίσως επειδή κάποιος μπορεί να ξεκινήσει να πρωτο-εργάζεται στον τουριστικό κλάδο χωρίς να απαιτείται ειδική εκπαίδευση. Έτσι οι εργαζόμενοι εξελίσσονται με βάση την εμπειρία τους και τις ατομικές τους δυνατότητες και όχι μέσω της εξειδικευμένης εκπαίδευσης που θα μπορούσε να δημιουργήσει στελέχη ικανά να αναβαθμίσουν το τουριστικό προϊόν.

Η εξυπηρέτηση του πελάτη έχει άμεση σχέση με την ανθρώπινη επαφή και αυτή δεν πρόκειται ποτέ να εκλείψει από την ταξιδιωτική βιομηχανία. Οι μηχανές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάποιες εργασίες αλλά τόσο πίσω όσο και μπροστά από αυτά, θα πρέπει πάντα να βρίσκεται ο άνθρωπος.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response