EKTAKTO – ΠΕΘΑΝΕ Ο ΤΙΤΑΝΟΜΕΓΙΣΤΟΣ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΟΛΩΝ ΜΑΣ, ΣΤΑΘΗΣ ΨΑΛΤΗΣ – ΕΔΙΝΕ ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΑΡΚΙΝΟ ΕΔΩ ΚΑΙ ΜΗΝΕΣ…

    Κοινοποίηση:
    812827-1491768527

    Από τη ζωή έφυγε το μεσημέρι της Παρασκευής, στις 14:25, ο αγαπημένος ηθοποιός Στάθης Ψάλτης.

    Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) του νοσοκομείου «Άγιος Σάββας».

    Η πάλη -αρχικά- με τον καρκίνο του πνεύμονα έγινε όμως άνιση όταν εντοπίστηκαν μεταστάσεις. Παρόλα αυτά το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του νοσοκομείου εξάντλησε κάθε «όπλο» που είχε στη θεραπευτική φαρέτρα του για να βοηθήσει τον ασθενή.

    psaltis1 (1)

    Ο ηθοποιός γεννήθηκε στο Βέλο Κορινθίας όπου έζησε τα παιδικά του χρόνια μέχρι την ηλικία των 11 ετών όταν η οικογένειά του μετακόμισε στο Αιγάλεω.

    Σπούδασε στη Δραματική σχολή του Κωνσταντίνου Μιχαηλίδη. Παντρεύτηκε την Τάρια Μπούρα και το 2006 παντρεύτηκε την ηθοποιό Χριστίνα Ψάλτη (γεν. 1973).

    Έπαιξε σε πολλές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου αλλά και στο θέατρο. Έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής μαζί με την Καίτη Φίνου στη δεκαετία του 1980 με εμπορικές ταινίες όπως Καμικάζι αγάπη μου, Τροχονόμος Βαρβάρα, Τα καμάκια, Βασικά καλησπέρα σας, Και ο πρώτος ματάκιας, Τρελλός είμαι ό,τι θέλω κάνω, Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ, Μάντεψε τι κάνω τα βράδια. Έχει παίξει πολλούς ρόλους, κατά το πλείστον κωμικούς.

    Το 1973 στην τηλεοπτική σειρά Οι έμποροι των εθνών τραγούδησε το «Ήτανε μια φορά» του Σταύρου Ξαρχάκου. Από τότε έχει τραγουδήσει αρκετά τραγούδια σε ταινίες του και σε επιθεωρήσεις.

    Η χρυσή δεκαετία του ’80
    Ο Στάθης Ψάλτης υπήρξε ένα είδωλο της δεκαετίας του ’80. Οι ταινίες του γνώριζαν τεράστια επιτυχία και οι ατάκες του έχουν γράψει ιστορία. Αλήθεια, ποιος μπορεί να ξεχάσεις τις ατάκες «Κούλα πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος» ή  «Βασικά καλησπέρα σας» που χάρισαν το γέλιο σε γενιές και γενιές.

    Οι ατάκες του Στάθη Ψάλτη τα τελευταία χρόνια έχουν κατακλύσει το YouTube συγκεντρώνοντας εκατομμύρια views.

    Ο ίδιος έδινε σπάνια συνεντεύξεις και ακόμα σπανιότερα, αναφερόταν στις ταινίες της δεκαετίας του ΄80 που τον καθιέρωσε στο κοινό. «Η δεκαετία 83-93 ήταν η χρυσή εποχή του κινηματογράφου, όχι μόνο για μένα αλλά για πάρα πολλά νέα παιδιά. Όσοι επέλεγαν σωστές ταινίες, παρέμειναν και στο θέατρο. Όσοι ήθελαν να κάνουν κινηματογράφο για να κάνουν και δεν πρόσεχαν καθόλου τα σενάρια, δυστυχώς τώρα πια είναι μακριά από το θέατρο. Αν έχεις δει ταινίες δικές μου, υπάρχουν σε όλες μερικές σκηνές που έχουν μία διαχρονικότητα, όπως εκείνες στο ΙΚΑ ή στην εφορία, για παράδειγμα. Χαλαλούσα πάρα πολλές ώρες στο να διαβάζω το σενάριο και να προσπαθώ να φτιάχνω – με όσο τάλαντο συγγραφικό έχω, που δεν έχω και τίποτα σοβαρό – και να συμπληρώνω το σενάριο του κ. Μιχαηλίδη ή του κ. Δαλιανίδη. Και όλοι μαζί βγάζαμε αυτό το αποτέλεσμα. Η επιτυχία ποτέ δε με επηρέασε. Θεωρούσα και θεωρώ όλο αυτό μια τέχνη. Κάνω αυτό που κάνω. Παραμένω αυτός που είμαι. Δεν έχω αλλάξει πουθενά και σε τίποτα. Δεν έχω καμία ιδιαιτερότητα. Δεν έχω καμία διαφορά από τον οποιονδήποτε άλλο απλό άνθρωπο», είχε δηλώσει τον Οκτώβριο του 2016, στη Popaganda.
    Μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του στο Πρώτο Θέμα
    Στο Thema People και στον Κώστα Μπουρούση έδωσε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του ο Στάθης Ψάλτης. Αφορμή της συνέντευξης ήταν ο ρόλος του στον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» στο θέατρο Pantheon σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Λιγνάδη. Ο Στάθης Ψάλτης είχε ενσαρκώσει την παραμάνα και σε κάθε παράσταση κέρδισε το παρατεταμένο χειροκρότημα του κοινού.

    Διαβάστε τη συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Στάθης Ψάλτης όπως δημοσιεύτηκε στις 25 Οκτωβρίου του 2016.

    Στάθης Ψάλτης:

    «Εχω απολαύσει τη ζωή με όλες τις αλήθειες και όλα τα ψέματα»

     

    Μετρημένος και λακωνικός στον λόγο του, σχεδόν πράος στις κινήσεις του, κατά κάποιον περίεργο τρόπο στιβαρός, παρά τα εύκολα συμπεράσματα που γεννά η εμβληματικά skinny φιγούρα του. Το αλλοτινό ποπ είδωλο των 80s μπορεί να είναι πολλά. Σίγουρα δεν είναι αυτό που νομίζεις.
    Ενενήντα λεπτά με τον Στάθη Ψάλτη -τα 20 on the record- είναι αρκετά για να σκουντήξεις λίγο παραπέρα τις κλισέ ατάκες που σου ’ρχονται παβλοφικά στο νου από τις περίφημες ταινίες του (βλ. «Κούλα, πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος» κ.λπ.), μα κυρίως για να γεννηθεί μέσα σου μια βασανιστική απορία που μπορεί με σχετική επάρκεια να περιγράψει το δίλημμα: «Με τρολάρει; Δεν με τρολάρει;». Συνεπής στο ραντεβού του φτάνει στο θέατρο «Πάνθεον», όπου κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή μεταμορφώνεται σε Παραμάνα για την ποπ εκδοχή του έργου «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», πιασμένος χέρι-χέρι με την εντυπωσιακή σύζυγό του Χριστίνα. Εκείνη θα είναι άλλωστε σιωπηλός μάρτυρας, διακριτικός παρατηρητής της συζήτησης που θα κάνουμε λίγα λεπτά αργότερα στο καμαρίνι το οποίο ο Ψάλτης μοιράζεται με τον Δημήτρη Πιατά. Καθώς περνά το κατώφλι του θεάτρου τον πλησιάζω και συστήνομαι: «Γεια σας, κύριε Ψάλτη. Εχω έρθει για τη συνέντευξη». «Ποια συνέντευξη;» απορεί. Του εξηγώ. Θυμάται. «Βέβαια, έχω γράψει τις απαντήσεις. Ελάτε στο καμαρίνι μου», λέει. Ο Στάθης Ψάλτης είναι από τους καλλιτέχνες εκείνους που θέλουν να είναι «προπονημένοι» όταν μιλούν δημόσια, γι’ αυτό και έχει ζητήσει εκ των προτέρων τη λίστα με τις ερωτήσεις που θα ήθελα να του υποβάλω. Δεν είναι από σνομπισμό, έπαρση ή ανασφάλεια. Απλώς δεν θέλει να ερωτάται για τα ίδια και τα ίδια ξανά και ξανά. Προφανώς και του είναι αφόρητο να αναμασά τον εαυτό του. Αρκετά το έχουν κάνει οι άλλοι για εκείνον.

     

    Focus στα χειρόγραφα

     


    Κατευθυνόμαστε προς το καμαρίνι του. Τα βήματά του δεν είναι ούτε μεγάλα, ούτε μικρά, ούτε γρήγορα, ούτε αργά. Φορά ένα καπέλο με μοτίβο animal print, το οποίο θα αποχωριστεί μόνο όταν ξεκινήσει η ψιμυθιολογική μεταμόρφωσή του και στα λιπόσαρκα, μα νευρώδη χέρια του κρατά δύο φακέλους. Διασχίζουμε την υποφωτισμένη ακόμη πλατεία του θεάτρου, όπου ανταλλάσσει χαιρετισμούς με κάποιους από τους συντελεστές της παράστασης και εν συνεχεία κατεβαίνουμε στο υπόγειο όπου βρίσκεται το καμαρίνι του. Ο ιδιωτικός χώρος του για τις δύο ημέρες των παραστάσεων δεν έχει τίποτα προσωπικό, αλλά ούτε και τίποτα απρόσωπο. Ούτε λείπει κάτι, ούτε και περισσεύει. Μου ζητά λίγο χρόνο για να ανοίξει την αλληλογραφία του. Τον κοιτώ να σκίζει τους φακέλους σχεδόν σαν μικρό παιδί. Ισως είναι αμήχανος, ίσως δεν αντέχει αυτή την ξαφνική, επιβεβλημένη, ίσως καταναγκαστική οικειότητα μεταξύ συνεντευξιαστή και συνεντευξιαζόμενου. Λίγα λεπτά μετά αρχίζει να διαβάζει μία-μία τις ερωτήσεις που του έχω στείλει και να απαντά ρίχνοντας ματιές στις χειρόγραφες σημειώσεις του. Κάθε φορά που ολοκληρώνει μιαν απάντηση, τη συνοδεύει από ένα μάλλον ρητορικό «OK;», το οποίο δεν μπορείς να ξεδιαλύνεις αν εκφέρει με πυγμή ή από συστολή.

     

    Η «άλλη» παραμάνα του Σαίξπηρ

    Η πρώτη ερώτησή μου αφορά στο πώς γεννήθηκε η συνεργασία του με τον Δημήτρη Λιγνάδη. «Καταρχάς δεν γεννήθηκε η συνεργασία», με διορθώνει. «Κυοφορούνταν. Διότι στο παρελθόν ο Δημήτρης Λιγνάδης μού είχε κάνει δύο φορές πρόταση για σπουδαία έργα, αλλά δυστυχώς είχα άλλες υποχρεώσεις. Αυτή τη φορά με πήρε τηλέφωνο τον Οκτώβρη του 2015 και μου είπε “σε θέλω στο έργο του Σαίξπηρ”. Αμέσως δέχτηκα». Και ποια ήταν η πρώτη σκέψη του όταν ο Λιγνάδης τού πρότεινε να υποδυθεί την παραμάνα; «Η πρώτη μου σκέψη είχε μία δυσκαμψία. Μόλις την ξεπέρασα, μετά από πολλή σκέψη, βρέθηκε η λύση. Στο παγκόσμιο θέατρο κανείς δεν είχε σκεφτεί έως τώρα ότι η παραμάνα μπορεί να είναι γελωτοποιός. Μέσα από το έργο παίζει τραγωδία, παίζει κωμωδία, παίζει δράμα, παίζει την αστεία όταν πρέπει. Γιατί είναι το Μαντείο των Δελφών. Ξέρει από την αρχή το τέλος της Ιουλιέτας και γι’ αυτό το παίζει. Ή το ερμηνεύει. Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη μου η οποία συναντήθηκε με του κυρίου Λιγνάδη», εξηγεί μιλώντας μάλλον χαμηλόφωνα, σχεδόν με πραότητα.

     

    Η ευτυχία των 80s

    Κοντεύει να τελειώσει το πρώτο τσιγάρο του όταν η κουβέντα μάλλον αναμενόμενα έχει μετατοπιστεί από την γελωτοποιό-Παραμάνα του 2016 στη χρυσή -από κάθε άποψη- δεκαετία του ’80. Αποφεύγω τις ερωτήσεις επί προσωπικού και ρωτώ ένα από τα ποπ ινδάλματα εκείνης της εποχής γιατί τελικά τα 80s είναι τόσο σημαδιακά για την κοινωνία μας. Γιατί επιστρέφουμε σ’ αυτά ξανά και ξανά. «Τα 80s είχαν ελπίδα, είχαν χαμόγελο, είχαν όνειρα. Ολα αυτά γεννούν την ευτυχία. Τώρα βέβαια η εποχή που ζούμε δεν γεννά ούτε χαμόγελο, ούτε όνειρο, ούτε ελπίδα», απαντά λακωνικός. Του επισημαίνω την οικονομία λόγου. Χαμογελά και συνεχίζει διαβάζοντας την επόμενη ερώτησή μου, μαζί και την απάντησή του. «Πού συγκλίνει και πού διαφέρει ο ηθοποιός από τον άνθρωπο Ψάλτη; Δεν συγκλίνουν πουθενά. Γιατί στη σκηνή υποκρίνομαι και στη ζωή είμαι αληθινός». Οσο για το πώς και το γιατί αποφάσισε να γίνει ηθοποιός; «Δεν αποφάσισα να γίνω ηθοποιός, άλλοι το αποφάσισαν και είχαν δίκιο, γιατί είχα γεννηθεί ηθοποιός. Ηταν οι δάσκαλοί μου από τη δραματική σχολή και οι πρώτοι επιχειρηματίες που με φώναξαν, ο Λειβαδάς, ο Μπουρνέλλης και κάποιοι άλλοι», λέει.

     

    Ηθοποιός από κούνια!

    Ο Στάθης Ψάλτης πιστεύει πως γεννήθηκε με το χάρισμα του ηθοποιού, ότι το γνώριζε από τότε που βρισκόταν στην κοιλιά της μητέρας του. Κι ας μην μπορεί να το ανακαλέσει ως ανάμνηση. Εκείνο που θυμάται ξεκάθαρα ήταν η πρώτη φορά που υποδύθηκε επαγγελματικά έναν ρόλο μπροστά σε κοινό. «Επαιξα την Κατρακυλίτσα του Μποστ. Ηταν μια καθαρίστρια τζαμιών που έπεφτε από τον 28ο όροφο και πέφτοντας έβλεπε τι γινόταν σε κάθε όροφο και το διακωμωδούσε με ταχύτητα λόγου. Οσο έπεφτε, τόσο πιο γρήγορα τα έλεγε. Για να καταλάβεις με μια αναπνοή έλεγα τέσσερις σελίδες κείμενο. Ηταν το 1982 στο Θέατρο Παρκ». Πριν από την υποκριτική ο Ψάλτης είχε κάνει πολλές δουλειές, ανάμεσά τους κι εκείνη του ναυτικού. Μπορεί να μπάρκαρε στα καράβια όταν ήταν μόλις 12 ετών, ωστόσο οι εκφράσεις του προσώπου του όταν φτάνουμε στην ερώτηση για τα παιδικά χρόνια του στην επαρχία της Κορινθίας μαρτυρούν πως ήταν ωραία χρόνια. «Ξέγνοιαστα ήταν τα παιδικά χρόνια μου. Ξέγνοιαστα στους χωματένιους δρόμους που όταν ποτίζονταν οσφριζόσουν τη μυρωδιά της γης». Λέει ακόμη ότι οι παιδικοί ήρωές του ήταν ο Γιώργος Θαλάσσης και ο Σπίθας από τον «Μικρό Ηρωα». Δεν ήθελε, όμως, να τους μοιάσει. «Αυτός στον οποίο ήθελα να μοιάσω ήταν ο πατέρας μου. Και μόνο αυτός. Αν το κατάφερα; Απόλυτα». Οσο για τους καθοριστικούς ανθρώπους στη ζωή και στην καριέρα του; «Καθοριστικοί στην καριέρα μου ήταν οι αείμνηστοι Βαγγέλης Λειβαδάς και Σμαρούλα Γιούλη. Και τη ζωή μου την καθόρισαν οι εμπειρίες που απέκτησα. Το μόνο που έχω πάρει από τη ζωή είναι εμπειρίες. Αν με έχουν κάνει καλύτερο άνθρωπο; Εσείς τι λέτε; Τι άνθρωπο βλέπετε; Οι κακές εμπειρίες σε κάνουν καλό, οι καλές εμπειρίες σε κάνουν καλύτερο. Και καλές και κακές εμπειρίες έχω ζήσει. Αν μου ’χει λείψει κάτι στη ζωή μου; Απολύτως τίποτα. Να μου ’χει λείψει το κότερο που δεν ήθελα ποτέ να έχω; Η ζωή επιφυλάσσει εκπλήξεις. Και από φίλους προδίδεσαι, και από συντρόφους προδίδεσαι, και εσύ μπορεί να προδώσεις. Ολα υπάρχουν. Μπορώ να πω ότι τώρα είμαι ήρεμος και ήσυχος. Εχω απολαύσει τη ζωή μου με όλες τις αλήθειες και με όλα τα ψέματα. Ζω υπέροχα», λέει.

    Δηλαδή, πώς είναι μια μέρα του; «Η καθημερινότητά μου είναι όπως ήταν χθες, όπως ήταν προχθές, όπως θα είναι αύριο. Ο νοών νοείτω», λέει ολοκληρώνοντας τον κύκλο των απαντήσεών του και οδηγώντας με μηχανικά να πατήσω το stop στο κινητό τηλέφωνο που καταγράφει τη συνομιλία μας.

     

    Στην πραγματικότητα είναι σαν με έναν μεταφυσικό τρόπο να πατώ το play στον ίδιο. Με ρωτά αν θα ήθελα να μου προσφέρει καφέ και ξαναρωτά το όνομά μου. Αρνούμαι τον καφέ, αλλά όχι το όνομά μου. Τότε με ρωτά αν μπορεί να με λέει «αγάπη». Τον κοιτώ φέρνοντας ξανά στον νου μου το αναπάντητο ως τώρα δίλημμα: «Τρολάρει; Δεν τρολάρει;». Κι από εκείνο το σημείο ξεκινά μια εξόχως ενδιαφέρουσα παράλληλη κουβέντα για τη ζωή που προπαγανδίζει τους ανθρώπους, για τον θάνατο, για τον λόγο που εκείνος επιμένει πως δεν ενθουσιάζεται ποτέ. Με τίποτα και με κανέναν. Είναι σχεδόν άδικο που η δεοντολογία του off the record δεν μου επιτρέπει να περιγράψω τη συναρπαστική συνέχεια. Αλλά ποιος είπε ότι η ζωή είναι δίκαιη; Οχι πάντως ο Στάθης Ψάλτης.

     

    H φιλμογραφία του Στάθη Ψάλτη
    1990     Ο εραστής     Στάθης Μπιρμπιτσόλης
    1989     Απαγωγή στα τυφλά     Στάθης Καραπίδας
    1989     Και δειλός και τολμηρός     Μάρκος Τρέμουλας
    1989     Ο πανταχού παρών     Λάζαρος Λαζάρου
    1989     Ο πρωτάρης μπάτσος και η τροτέζα     Στάθης Ξετρύπης
    1989     Τρελάδικο πολυτελείας     Στάθης Ξετρύπης
    1988     Ο καβαλάρης των F.M. Stereo     Στάθης Παπαστάθης
    1988     Ακαταμάχητος πιλότος     Αλέξης Τόμπρας
    1988     Ένας αλλά Λέων     Στάθης Φρουτάκης
    1988     Ξενοδοχείο Kastri     Τιμόλαος Χατζητιμολάου
    1988     Ο μεγάλος παραμυθάς     Χαρίλαος Καραπαύλος
    1987     Οι κυβερνήσεις πέφτουνε… αλλά ο Ψάλτης μένει     Κάλχας / (υπεύθυνος) / Μάρκος / «αλεξιπτωτιστής» / Μήτσος
    1986     Κλεφτρόνι και τζέντλεμαν     Στάθης Τιμόπουλος
    1986     Ράκος Νο14 και ο πρώτος μπουνάκιας     Ηρακλής Σπίνος
    1986     Ψηλός λιγνός και ψεύταρος     Πίπης Παρλαπίπας
    1985     Τρελλός είμαι ό,τι θέλω κάνω     Μιχάλης Βίδας
    1985     Ο ταξιτζής μας     Άλκης (τηλεοπτική σειρά)
    1984     Έλα να αγαπηθούμε ντάρλινγκ     Στάθης
    1984     Μάντεψε τι κάνω τα βράδια     Κοσμάς Παπακοσμάς
    1983     Καμικάζι αγάπη μου     Στάθης Σγουρός
    1983     Πέστα βρωμόστομε     Στάθης Χρυσοστόμου / πατέρας Στάθη / μητέρα Στάθη / παππούς Στάθη (στο κάδρο)
    1982     Βασικά καλησπέρα σας (Οι ραδιοπειρατές)     Στάθης Κουμπάρης
    1982     Και ο Πρώτος Ματάκιας     Σίμος Αυτιάς
    1982     Τα σαΐνια     Σίσυφος
    1981     Είσαι στην ΕΟΚ… μάθε για την ΕΟΚ     Τηλεπαρουσιάστρια
    1981     Πάμε γιά καφέ;!     «Τσίμπλας»
    1981     Τα καμάκια     Ορφέας
    1981     Τροχονόμος Βαρβάρα     Αχιλλέας Ταλαίπωρος / Βαρβάρα Ταλαίπωρου / πατέρας Ταλαίπωρος
    1980     Γεύση απο Ελλάδα     Συνταξιούχος
    1980     Ο Κώτσος στην ΕΟΚ     Απόψηλος, υπάλληλος Δήμου
    1980     Ο παρθενοκυνηγός     Μάνος Μπιλάλης
    1980     Ο ποδόγυρος     Ηρακλής
    1979     Οι φανταρίνες     Ανθυπασπιστής-εκπαιδευτής
    1979     Τα παιδιά της πιάτσας     Τηλέμαχος
    1972     Διαμάντια στο γυμνό σου σώμα     Κοσμηματοπώλης

    Πέθανε από καρκίνο που ξεκίνησε στον πνεύμονα ο Στάθης Ψάλτης – Πώς μπορεί να συμβεί και σε όσους ΔΕΝ καπνίζουν

    Ο Στάθης Ψάλτης έπασχε από καρκίνο στον πνεύμονα, ο οποίος στη συνέχεια έκανε πολλές μεταστάσεις.

    Αν και είναι γνωστό ότι το κάπνισμα είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας κινδύνου για τον καρκίνο του πνεύμονα, υπάρχουν πολλοί ασθενείς που δεν έχουν κάνει ούτε ένα τσιγάρο στην ζωή τους. Υπάρχουν πολλές άλλες αιτίες που συνδέονται με τον καρκίνο του πνεύμονα, όπως θα δείτε παρακάτω.

    Δείτε αναλυτικά πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο καρκίνος του πνεύμονα ακόμα και αν δεν καπνίζετε:

    Ραδόνιο (αέριο)

    Η έκθεση στο αέριο ραδόνιο θεωρείται ότι είναι η κύρια αιτία του καρκίνου του πνεύμονα στους μη καπνιστές. Παρά το γεγονός ότι το ραδόνιο εμφανίζεται φυσικά σε ένα υπαίθριο περιβάλλον, τα αυξημένα επίπεδα του αερίου μπορεί να είναι επιβλαβή. Συγκεκριμένα, όσοι ζουν ή εργάζονται σε ένα περιβάλλον όπου υπάρχει υψηλή συγκέντρωση ραδονίου έχουν αυξημένες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο στον πνεύμονα.

    Παθητικό κάπνισμα

    Το παθητικό κάπνισμα είναι η εισπνοή του καπνού του τσιγάρου από άλλους που καπνίζουν κοντά σας και μπορεί να έχει εξίσου αρνητικές επιπτώσεις για τους μη καπνιστές. Όσοι ζουν με βαριά καπνιστές μέσα στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο βρίσκονται σε σημαντικά αυξημένο κίνδυνο. Κάτι το οποίο επιδεινώνεται στην Ελλάδα, όπου σχεδόν κανείς δεν σέβεται το νόμο περί καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους και καταστήματα, αδιαφορώντας προκλητικά για το δικαίωμα των μη καπνιστών στην υγεία…

    Επικίνδυνες ουσίες στον χώρο εργασίας

    Μερικοί χώροι εργασίας είναι πιθανό να αυξήσουν την πιθανότητα για καρκίνο του πνεύμονα, ιδιαίτερα όταν το άτομο εκτίθεται σε συγκεκριμένες καρκινογόνες ουσίες, όπως ο αμίαντος. Άλλα καρκινογόνα υλικά που μπορεί να βρεθούν σε έναν χώρο εργασίας περιλαμβάνουν:

    Αρσενικό

    Πυρίτιο

    Αέρια από την εξάτμιση κινητήρων ντίζελ

    Φυτοφάρμακα

    Σκόνη

    Αναθυμιάσεις

    Ατμοσφαιρική ρύπανση

    Η ατμοσφαιρική ρύπανση, τόσο σε εσωτερικούς, όσο και σε εξωτερικούς χώρους, μπορεί να συμβάλει στον καρκίνο του πνεύμονα. Άλλωστε η εξωτερική ατμοσφαιρική ρύπανση έχει επίσημα αναγνωριστεί ως καρκινογόνος παράγοντας για καρκίνο του πνεύμονα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Ο κίνδυνος αυτός είναι μεγαλύτερος σε περιοχές που έχουν υψηλή συγκέντρωση των σωματιδίων (ΡΜ2.5 και πάνω), τα οποία είναι ιδιαίτερα επιβλαβή για τους αεραγωγούς του οργανισμού.

    Γενετική προδιάθεση

    Ορισμένες γονιδιακές μεταλλάξεις έχουν επίσης συνδεθεί με την παθογένεια του καρκίνου του πνεύμονα, ο οποίος μπορεί να κληρονομηθεί από τους γονείς ή να γίνεις επίκτητος κατά τη διάρκεια ζωής ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, μια μετάλλαξη στο γονίδιο EGFR ή KRAS συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα, τόσο για καπνιστές, όσο και για μη καπνιστές. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι όποιος έχει αυτή την μετάλλαξη θα εκδηλώσει απαραίτητα και καρκίνο στον πνεύμονα. Έχει ωστόσο ελαφρά αυξημένες πιθανότητες αν του συμβεί κάτι τέτοιο.

    Διατροφή

    Αν και δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να δείχνουν ότι η κακή διατροφή μπορεί άμεσα ή έμμεσα να προκαλέσει καρκίνο του πνεύμονα σε μη καπνιστές, εντούτοις μια σωστή, θρεπτική διατροφή έχει συνδεθεί με μια προστατευτική επίδραση απέναντι στον καρκίνο. Για το λόγο αυτό, μια διατροφή πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά συνιστάται για την μείωση του κινδύνου καρκίνου του πνεύμονα, αλλά και άλλων μορφών καρκίνου.

    Άλλοι παράγοντες κινδύνου

    Επιπλέον, υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες κινδύνου που μπορεί να σχετίζονται με τον καρκίνο των πνευμόνων ως αιτιολογικός παράγοντας. Αυτοί περιλαμβάνουν:

    Θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης: Μερικές μελέτες δείχνουν έναν ελαφρώς αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο του πνεύμονα σε όσα άτομα ακολουθούν θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης.

    Λοιμώξεις: Ορισμένες λοιμώξεις μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του ιού των ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV), του ιό της ανθρώπινης ανοσοανεπάρκειας (AIDS HIV) και τα χλαμύδια.

    Πνευμονοπάθειες: Ένα ιστορικό από άλλες ασθένειες που επηρεάζουν τον πνεύμονα μπορεί επίσης να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου, όπως η φυματίωση, το άσθμα, τοεμφύσημα και η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ).

    Ακτινοβολία: Η έκθεση σε ιοντίζουσα ακτινοβολία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα, αλλά και άλλων μορφών καρκίνου.

    Κάθε ένας από αυτούς τους παράγοντες κινδύνου μπορεί να επηρεάσει τόσο τους καπνιστές, όσο και τους μη καπνιστές και ίσως εμπλέκονται στην παθογένεια του καρκίνου του πνεύμονα.


    ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:
    loading...

    19 Σχόλια

    1. Καλο Παραδεισο ρε φιλε.
      Ησουν, εισαι και…θα εισαι μεγαλος ηθοποιος.
      Δεν θα ξεχασω ποτε πως…οταν εβγαινες στο σανιδι εσυ και ο αλλος μεγιστος Σ.Μουστακας…χωρις να πειτε λεξη ο κοσμος αποι κατω χτυπιοταν στα γελια!

    2. Καλο Ταξιδι Σταθη…. Τα Λογια ειναι Πολυ φτωχα Για να περιγραψω αυτα που αισθανομαι για σενα….. Θα Σ Αγαπαω για παντα!!!!

    3. ΑΘΑΝΑΤΟΣ!!!!!ΘΑ Σ ΑΓΑΠΩ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ!!!!!
      ΚΑΛΟ ΣΟΥ ΤΑΞΙΔΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕ ΜΟΥ ΣΤΑΘΗ!!!!Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ,ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ ΠΑΜΦΤΩΧΗ….

      ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ… ΝΑ ΤΟΝ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΧΑΜΟΓΕΛΟ,ΓΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΕ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΔΑΚΡΥ… ΔΕΝ ΘΑ Τ ΗΘΕΛΕ Ο ΙΔΙΟΣ….

      ΑΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΑΛΙ!!!Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΟΛΑ ΣΤΑΘΗ ΜΟΥ…

    4. ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΣΤΑΘΗ……ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ…. ΗΣΟΥΝ ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ….ΜΕ ΗΘΟΣ

    5. ΤΣΑΚΩΝΑΣ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ ΨΑΛΤΗΣ ΠΑΓΚΡΑΤΗ…..
      ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΣΙΝΕΜΑ ΕΙΔΙΚΑ ΤΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΑ ΜΕ ΠΑΣΑΤΕΜΠΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΠΛΑΤΕΙΑ η ΓΙΑ ΚΑΜΙΑ ΜΠΥΡΙΤΣΑ ΑΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΜΠΙΚΙΚΙΝΙΑ….
      ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΜΑΣ ΘΕΑΤΡΟ ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΜΕ ΚΟΝΤΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ ΟΠΟΥ ΕΔΙΝΑΝ ΓΕΛΙΟ ΚΑΙ ΕΒΓΑΖΑΝ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΕ ΤΟΥΣ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΛΟΓΟ…..
      ΤΟ ΚΕΝΟ ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΠΟΛΛΥ…..

    6. ΜΕΓΑΛΩΣΑΜΕ ΜΕ ΤΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΟΥ..ΗΣΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ!!ΟΠΟΤΕ ΑΝΕΒΑΙΝΑ ΑΘΗΝΑ ΕΡΧΟΜΟΥΝ ΚΑΙ ΣΕ ΒΛΕΠΑ..ΚΡΙΜΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕΣ ΤΟΣΟ ΝΩΡΙΣ…ΠΡΩΤΑ Ο ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΕΣΥ ΑΦΗΝΕΤΕ ΕΝΑ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΚΕΝΟ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ.ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΟΛΑ!!ΤΑ ΣΥΛΛΗΠΗΤΙΡΙΑ ΜΟΥ ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ.

    7. ΠΟΛΥ ΚΡΙΜΑ. ΜΑΣ ΧΑΡΗΣΕ ΑΦΘΟΝΟ ΓΕΛΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟ ΟΤΙ ΓΝΩΡΙΖΩ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟΣ. ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΝΑ ΕΧΕΙ.

    Leave a Response